Większość przewozów szkolnych ze względu na swą specyfikę, polegającą m.in. na odpowiednim oznakowaniu używanych pojazdów, przewozie wyłącznie określonej grupy osób uprawnionej do przejazdu oraz fakt, iż wsiadanie i wysiadanie pasażerów odbywa się głównie poza przystankami komunikacji publicznej - nie może stanowić konkurencji dla przewoźników w transporcie publicznym. Zachowana zostaje tu także zasada ochrony konsumenta, ponieważ fakt obowiązku przewozu wynika ściśle z umowy zawartej między przewoźnikiem a zleceniodawcą – gminą lub szkołą w imieniu gminy. Dla zachowania bezpieczeństwa specyficznego pasażera, jakim jest dziecko – dopuszczalne jest wsiadanie i wysiadanie poza przystankami komunikacji publicznej, z reguły odbywa się to maksymalnie blisko miejsca zamieszkania.
Informuję Państwa, że Minister Transportu zwrócił się do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, by wyspecjalizowane służby w trakcie kontroli uwzględniały omawiane powyżej uwarunkowania oraz specyfikę przewozów szkolnych, wskazał jednocześnie na konieczność elastycznego stosowania przepisów w uzasadnionych przypadkach.
Z Państwa strony - w celu wyeliminowania w przyszłości kar pieniężnych wobec przewoźników, którzy nie posiadają zezwoleń na przewozy regularne specjalne, polegające na dowozie dzieci do szkół - konieczna jest współpraca w tym zakresie. Naszym zdaniem – współpraca ta powinna polegać na sporządzaniu umów
z przewoźnikami w sposób nie budzący wątpliwości,
iż wykonywany przewóz nie jest przewozem regularnym Sporządzane z przewoźnikami umowy powinny zawierać elementy wskazujące, iż godziny kursowania autobusu szkolnego są ustalane elastycznie z dyrektorami szkół - zgodnie z potrzebami. Ponadto – z uwagi na konieczność sprawowania opieki nad dziećmi podczas przejazdu – uczniowie wsiadają i wysiadają z pojazdu najczęściej poza przystankami komunikacji publicznej, ze względów bezpieczeństwa w miejscach wskazanych przez rodziców, przeważnie możliwie najbliżej miejsca zamieszkania.
Przedstawiając powyższe uprzejmie proszę o uwzględnianie przedstawionego stanowiska Ministerstwa Transportu w realizacji zadań wynikających z przepisów ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym w odniesieniu do przewozów szkolnych.
-LINK-