Translate This Page |
[News] Etyka
Autor: jaro60 dnia 26 maj : 08:02 Swieta racja. [News] Uzdrowiciel Autor: jaro60 dnia 21 maj : 13:23 I co na to Puste Obietnice,cos zapanowala dziwna c [ more ... ] [News] Normalność Autor: jaro60 dnia 21 kwi : 07:45 Dla mnie, to Tusk jak wroci do kraju to powiinien [ more ... ] [News] Wykład dr Zbigniew Stanuch "Golgota Kobiet - relacje więźniarek Ravensbrück Autor: Jan II dnia 14 kwi : 10:07 Bardzo przejmujący wykład. Ale mówienie o kobietac [ more ... ] [News] Paplecznik - czyli wTylewizji po Goleniowsku cześć 10 Autor: MW dnia 02 kwi : 16:27 Przegadane to . Podane w mało ciekawej medialnie f [ more ... ] [News] Sedno sprawy Autor: jaro60 dnia 17 mar : 13:16 Oczywista prawda.Tylko opozycyjni POpaprancy mowia [ more ... ] [News] Nobliści Autor: jaro60 dnia 28 sty : 08:01 SWIETA RACJA. [News] Ja nie mam czasu! Autor: admin dnia 17 sty : 00:45 Jasne że to nie tajemnica. Chodzi o radnego Czerw [ more ... ] [News] Ja nie mam czasu! Autor: MW dnia 17 sty : 00:18 " eden z radnych" - jak wiecie który to dlaczego [ more ... ] [News] Park 750 - lecia Goleniowa i konsultacje społeczne??? Autor: Jan II dnia 11 gru : 22:19 Uważam - w przeciwieństwie do Pani Muszyńskiej, że [ more ... ] |
Burmistrz Wyganowski chwali się na lewo i prawo swoimi “inwestycjami” (oczywiście za nasze pieniądze). Jedną ze sztandarowych “inwestycji” był remont portu przeładunkowego w Stepnicy. Czy była to faktycznie inwestycja przynosząca zysk czy tylko wydatek, który przyniesie zyski nie Gminie, ale “przyjaciołom królika”? Na początek zobaczmy jaką definicję inwestycji podaje Wikipedia: “Inwestycja w ujęciu ekonomicznym to nakład gospodarczy poniesiony na utrzymanie, tworzenie lub zwiększanie kapitału (np. maszyn i urządzeń, budynków czy zapasów). Zgodnie z inną definicją inwestycja to wyrzeczenie się obecnych, pewnych korzyści na rzecz niepewnych korzyści w przyszłości. Przeciwieństwem inwestycji jest konsumpcja. […] W świetle art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy o rachunkowości poprzez inwestycje rozumie się aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści” Mówiąc, krótko inwestycja powinna przynieść finansowe korzyści w przyszłości. Aby ocenić trafność inwestycji trzeba porównać nakłady (wydatki) do oczekiwanych (osiągniętych) korzyści. Jeśli korzyści są mniejsze niż nakłady to inwestycja jest nietrafiona. Ile zainwestowaliśmy w port przeładunkowy? Planowana kwota to około 10 milionów złotych! [3]. Połowę tej kwoty miała ponieść gmina Stepnica a połowę “wyrwano” z Regionalnego Programu Operacyjnego – ze środków unijnych (czyli też naszych podatków!) – pozdrawiamy Panie Marszałku Geblewicz! . “W port zainwestowała już Gmina Stepnica. W latach 2013-2014 wykonała liczne pracePięć milionów złotych to sporo pieniędzy – szczególnie dla niewielkiej gminy takiej jak nasza. Takie środki na lokacie bankowej to 2.5%-3% odsetek rocznie – co najmniej 125 tys. zł. Można to łatwo sprawdzić kalkulatorem lokat bankowych [4]. Tyle można zarobić … nic nie robiąc!Problem w tym, że Wyganowski koniecznie chce “inwestować” a nie trzymać pieniądze “w skarpecie”. Ile zatem ROCZNIE powinna dać ta inwestycja? 150, 200 czy 300 tysięcy złotych??? Ha ha ha: “Wywoławczy roczny czynsz dzierżawy portu wynosi 30 tysięcy złotych. Jeśli przeładunek w ciągu roku przekroczy 30 tysięcy ton, gmina do każdej przeładowanej tony ponad określony limit doliczy 1zł.” [5]Taki czynsz to prawdziwy PREZENT dla dzierżawcy! Szkoda tylko, że z naszej kieszeni!!! Zaraz, zaraz – pozostaje jeszcze ta symboliczna złotówka od każdej przeładowanej tony [3]. Przyglądnijmy się sprawie uważniej – ile przeładowuje port w Stepnicy? -LINK- 549w" /> Marnie, oj marnie to wygląda. Za rok 2004 byłoby to ekstra 1500 zł a za rok 2007 – 7 tys. zł. Na waciki starczy ale dalej lokata bankowa jest nie do przebicia . No dobrze, ale przecież Wyganowski “ściągnął” INWESTORA, który zbudował elewator i planuje inne inwestycje [6]. W 2015 obiecywał, że przeładuje nawet 100 tys. ton towarów! Policzmy: 100 tys. ton MINUS 30 tys. daje 70 tys. ton. Czyli dodatkowo do kasy gminy powinno wpłynąć 70 tys. złotych. Razem z dzierżawą daje to 100 tys. złotych. Lokata bankowa nadal górą! [7] -LINK- 600w, -LINK- 736w" />Jak dotychczas cały czas “inwestycja” okazuje się jedynie marnotrawstwem PUBLICZNYCH pieniędzy. Trzeba więc pomanipulować danymi i okazuje się, że port ma przeładować nawet 300 tys. ton towarów! [8]. Wtedy roczny czynsz dzierżawny wyniósłby 300 tys. złotych. Wtedy ta “inwestycja” byłaby dalej poniżej granicy opłacalności (uwzględniając pełne wydatki – czyli 10 mln zł). Czy jest to jednak realne? Burmistrz Wyganowski “zapomniał”, że do portu trzeba jeszcze … dopłynąć [9]. “Port spełnia wymagania. Jest tylko jeden problem – trzeba pogłębić podejściowy tor wodny do 4,5 m. Mimo że właściwe urzędy znają temat od lat – postępu w tej sprawie nie widać. Odpowiedzialny za tor wodny Urząd Morski w Szczecinie odsyła burmistrza Stepnicy do Ministra Infrastruktury i Rozwoju. Ten drugi natomiast kieruje go do dyrektora Urzędu Morskiego. Burmistrz traci cierpliwość.“Powyższy artykuł podaje też ostateczne KOSZTY tej zabawy: “W ostatnich latach jedynie z kasy gminy na modernizację portu handlowego wydano ponad 7 mln złotych.”Oznacza to wzrost wydatków o bagatela 40%! Nie ma to jak dobre planowanie Panie Burmistrzu! Ale co tam pieniądze! Liczy się postęp ! Wyganowski też najwyraźniej sobie roi, że inni będą dokładać się do jego szaleństw inwestycyjnych: “Pogłębienie nie wymaga astronomicznych kwot. Szacuje się, ze koszt robót to około 4,5 mln złotych.”Czyli podatnik ma dołożyć kolejne 4.5 mln zł aby wszystko “grało”. Wolne żarty … Wygląda na to, że owe 300 tys. ton przeładunków możliwe jest tylko na papierze. Ale papier wszystko ścierpi … Port przeładunkowy remontowała “znana” w Stepnicy spółka MOSTAR [10]. Dzierżawcą jest firma Wiktoria Port [11]. A MOŻNA BYŁO ZROBIĆ LOKATĘ BANKOWĄ informacja ze strony -LINK- |
|