Translate This Page |
[News] Etyka
Autor: jaro60 dnia 26 maj : 08:02 Swieta racja. [News] Uzdrowiciel Autor: jaro60 dnia 21 maj : 13:23 I co na to Puste Obietnice,cos zapanowala dziwna c [ more ... ] [News] Normalność Autor: jaro60 dnia 21 kwi : 07:45 Dla mnie, to Tusk jak wroci do kraju to powiinien [ more ... ] [News] Wykład dr Zbigniew Stanuch "Golgota Kobiet - relacje więźniarek Ravensbrück Autor: Jan II dnia 14 kwi : 10:07 Bardzo przejmujący wykład. Ale mówienie o kobietac [ more ... ] [News] Paplecznik - czyli wTylewizji po Goleniowsku cześć 10 Autor: MW dnia 02 kwi : 16:27 Przegadane to . Podane w mało ciekawej medialnie f [ more ... ] [News] Sedno sprawy Autor: jaro60 dnia 17 mar : 13:16 Oczywista prawda.Tylko opozycyjni POpaprancy mowia [ more ... ] [News] Nobliści Autor: jaro60 dnia 28 sty : 08:01 SWIETA RACJA. [News] Ja nie mam czasu! Autor: admin dnia 17 sty : 00:45 Jasne że to nie tajemnica. Chodzi o radnego Czerw [ more ... ] [News] Ja nie mam czasu! Autor: MW dnia 17 sty : 00:18 " eden z radnych" - jak wiecie który to dlaczego [ more ... ] [News] Park 750 - lecia Goleniowa i konsultacje społeczne??? Autor: Jan II dnia 11 gru : 22:19 Uważam - w przeciwieństwie do Pani Muszyńskiej, że [ more ... ] |
KURIER SZCZECIŃSKI Marszałek zachodniopomorski, samorządy Goleniowa i Polic oraz prezydent Szczecina podpisali porozumienie w sprawie realizacji studium wykonalności zachodniej obwodnicy Szczecina, w tym przeprawy między Policami a Świętą. Wykonanie studium nie będzie gwarantować, że ta potrzebna obwodnica powstanie, otworzy jednak drogę do rozpoczęcia rozmów na ten temat. Do tej pory postulaty regionu nie zyskały zainteresowania władz centralnych.
Projekt budowy ponad 30-kilometrowej autostradowej obwodnicy z mostem wysokowodnym lub tunelem dyskwalifikował fakt, że nie stworzono dotychczas studium wykonalności tej inwestycji. Na dodatek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odmówiła wpisania tej - na razie wirtualnej - trasy do swojej sieci dróg. A był to warunek finansowania budowy z budżetu centralnego lub funduszy unijnych w ramach chociażby wielkiego programu „Infrastruktura i Środowisko". Region nie poradzi sobie z tym przedsięwzięciem ani finansowo (koszt co najmniej 2 mld zł) ani nawet organizacyjnie. Władze samorządowe województwa zdają sobie z tego sprawę. Studium traktują nie tylko jako materiał, który posłuży do podjęcia decyzji inwestycyjnej, ale jako „argument" w rozmowach na temat finansowania tego przedsięwzięcia. Zdaniem Tomasza Rudnickiego, dyrektora Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, nawet jeśli studium wykonalności trzeba będzie na kilka lat włożyć do szuflady, to i tak należy je wykonać; nie ma niebezpieczeństwa, że szybko się zdezaktualizuje. Nie będą to więc pieniądze wyrzucone w błoto. Koszty studium - według szacunków zamawiającego, a będzie nim województwo - wyniesie około 4,5 mln zł.
Zdaniem Edwarda Daszkiewicza, dawnego pełnomocnika wojewody, marszałka i polskiego klubu Ekobiznesu ds. zachodniego obejścia Szczecina, którego zresztą do dzisiaj dziwnym trafem zapomniano odwołać z tego stanowiska, studium wykonalności powstanie zbyt późno. Jeszcze trzy lata temu za przygotowanie tego dokumentu trzeba było zapłacić nie więcej niż 1 mln zł. Najgorsze jest jednak to, że teraz o pieniądze na budowę trzeba będzie naprawdę ostro walczyć i nie ma pewności, że nie będzie to walka beznadziejna. Obwodnica nie figuruje bowiem na żadnej liście inwestycyjnej. O pieniądze będzie tym trudniej, że do listy priorytetów rząd dopisuje niezbędne inwestycje przed Euro 2012, takie jak choćby drogi ekspresowe między miastami, w których będą odbywać się mecze. Dotyczy to na przykład rezerwowej S5 między Wrocławiem a Poznaniem. Zdaniem Grzegorza Dziedziny, rzecznika zachodniopomorskiego oddziału GDDKiA w Szczecinie, teoretycznie możliwe jest przygotowanie tej inwestycji w ciągu najbliższych kilku lat i rozpoczęcie budowy jeszcze przed 2011 rokiem. A taką datę wymieniali wczoraj niektórzy uczestnicy uroczystości podpisania umowy w sprawie studium. I jeszcze jedno: studium odpowie na pytanie dotyczące przeprawy; czy między Policami i Świętą powstanie most (jezdnia 60 m nad taflą wody), czy tunel (20 m poniżej poziomu gruntu). Koszt obydwu jest porównywalny i oscyluje w okolicy 150 mln euro. R.K. Ciepliński Więcej w dzisiejszym papierowym wydaniu "Kuriera Szczecińskiego" informacja http://www.kurier.szczecin.pl Zapraszamy do zakupu i czytania tego poczytnego dziennika |
|